
Under senare år har en stor del av förpackningsutvecklingen handlat om en minskad plastanvändning, ett exempel är transportförpackningar till kaffe där Nestlé lyckats minska andelen plast med 40 procent.
– Plast är en stor utmaning för oss sett till tuffa krav för förpackningar som är i kontakt med livsmedel och inte minst för att det är svårt att få tag på återvunnet material som håller tillräckligt hög kvalitet, säger Cathrine Suter, nordisk kommunikationsdirektör på Nestlé.
Hur ser du på den förändringsprocess som producentansvaret genomgår just nu?
– Vi är positiva till att det kommer hårdare krav, det hjälper oss att nå våra hållbarhetsmål. Men det är mycket pengar som vi producenter ska betala för att säkerställa implementeringen, så vi har självfallet också höga förhoppningar på vår partner, NPA, säger Cathrine.
Vad betyder Site Zero för ert val av partner?
– Det finns en väldig styrka i Site Zero för att klara de utmaningar vi har med plast och laminat i våra matförpackningar. NPA har genom sin storlek, ägarstruktur och Site Zero optimala förutsättningar för att säkerställa att materialet verkligen blir återvunnet och cirkulärt, avslutar Cathrine.
Artikeln är en del av NPA Magasin