Design för återvinning
ICA visar vägen med förpackningsstrategi
Fler aktörer behöver ta ett helhetsgrepp kring de förpackningar som sätts på marknaden i Sverige. Genom ett tydligt och strategiskt arbete för hållbara förpackningslösningar kan företagets omställning till en cirkulär ekonomi underlättas. Därför är vi glada att se att vår kund ICA Sverige nu släppt sin förpackningsstrategi för egna märkesvaror (EMV) och gjort den tillgänglig för alla att inspireras av.
Strategin är tänkt att fungera som en guide som syftar till att ge en helhetsbild av hur ICA jobbar med hållbara förpackningar på EMV på kort och lång sikt. Hållbara förpackningar är en komplex fråga och guiden syftar till att underlätta för organisationen att kunna ta ansvar och beslut internt.
Fem punkter från strategin vi vill lyfta fram
- Möjliggör för konsumenten att göra bra val – till exempel genom att använda märkning som underlättar sortering
- Förpackningens funktion när det kommer till produktens hållbarhet och bidrag till minskat matsvinn
- Underlätta återvinning – kom ihåg att designa för återvinning från början
- Materialinnovation och förpackningsfunktioner som underlättar återvinning och minskar matsvinn
- Målen att alla EMV-konsumentförpackningar är återvinningsbara till nya material år 2025 samt att de till 2030 uteslutande kommer från förnybar eller återvunnen råvara
Strategin sammanfattas i ICA:s gyllene regler:
- Minimera
- Återvinning & cirkulärt mål
- Underlätta för kunden
- Holistisk syn
Vi är övertygade om att förpackningsstrategin är ett viktigt steg på vägen mot ICA Sveriges plastmål och mot ett mer cirkulärt Sverige.
Ladda ner ICA:s förpackningsstrategi
Ska du besöka Pack Point Nordic den 24 april? Missa inte att lyssna till när Karin Jawerth, Packaging Manager ICA Private Label, berättar om strategin på scen.
Vi är nyfikna på att höra mer om vilka initiativ som finns i branschen och hur ni arbetar för att bidra till att vi når återvinningsmålen – hör gärna av er till er kundansvariga eller till kommunikation@npa.se
Fler Design för återvinning

NPA deltar i standardiseringsarbete för förpackningar
I takt att med ytterligare krav och regleringar på förpackningar och producenter införs inom ramen för den nya förpacknings- och förpackningsavfallsförordningen inom EU (PPWR), är det viktigt för NPA att vara delaktiga i utformningen av kommande standarder för återvinning av förpackningar.

LUMENEs nya fuktkrämsburk består av 44 % mindre förpackningsmaterial
LUMENE, ett ledande nordiskt skönhetsmärke som specialiserar sig på hudvård, ansiktsmakeup och färgkosmetik, har gjort ett åtagande för en mer hållbar framtid – något som syns i deras nylanserade 50 ml fuktkrämsburk.

”Producentansvaret ger oss incitament att utvecklas”
Pågen är Sveriges ledande bageri inom förpackat färskt bröd, jäst, kaffebröd, skorpor, korv- och hamburgerbröd. De har ett 30-tal olika matbröd i sortimentet, med bland annat varumärken som LingonGrova, Levain och Hönö. Totalt bakar Pågen ca 50 olika produkter och deras matbröd säljs i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Island och Tyskland