Hur?
Det kan vara svårt för konsumenter att förstå vad olika miljöbudskap innebär eller att skilja mellan olika typer av märkningar på förpackningen. Ge inte intryck av eller marknadsför att förpackningen kan brytas ned i naturen om det inte stämmer. Använd tydlig och synlig märkning med sorteringsanvisningar – gärna piktogram och text – för att underlätta för konsumenten att sortera förpackningen rätt och minska risken för att den hamnar fel.
Var också försiktig med att använda naturinspirerade färger, mönster eller symboler som kan ge intryck av att förpackningen är nedbrytbar i naturen. Designa förpackningen så att den känns och ser ut som det material den är tillverkad av, vilket gör det intuitivt för konsumenten att förstå hur den ska sorteras.
Varför är det viktigt?
Det lanseras ständigt nya förpackningar på marknaden som marknadsförs som nedbrytbara eller biologiskt nedbrytbara.
När förpackningar framställs som nedbrytbara ökar risken för nedskräpning. Konsumenter kan uppfatta det som mindre allvarligt om en sådan förpackning hamnar i naturen, eftersom de tror att den försvinner av sig själv. Tyvärr stämmer inte det, och det som oftast avses är industrikompostering, något vi inte har i Sverige idag. Om denna typ av förpackningar hamnar i naturen tar det oftast mycket lång tid innan de bryts ned och i vissa fall ger de upphov till mikroplaster.
Det pågår ett arbete i EU som syftar till att reglera miljöpåståenden för att skydda konsumenten mot vilseledande miljöpåståenden (Direktivet om miljöpåståenden) men också för att skydda seriösa näringsidkare och minska floran av miljömärkningar.