npa
  • Vårt erbjudande
  • Producentansvaret
  • Lämna förpackningar
  • Samarbeten
  • Om oss
close

Populära sökningar

  • Laddar populära sökningar...

  • user portal Kundportal
  • logistik NPA Logistik
  • Förpackningsavgifter
    • Förpackningsredovisning
    • 1. Vad ska jag redovisa?
    • 2. Hur beräknar jag förpackningsmängder?
    • 3. Hur ska jag redovisa?
    • 4. När ska jag redovisa?
    • 5. Kompletterande uppgifter till Naturvårdsverket
  • PPWR
  • Ansvarsfördelning
  • Anslutna producenter
producentansvaret

forpackningsavgifter

Matvaror i en kartong mot gul bakgrund.

Förpacknings­avgifter


Varje förpackning ska bära sin egen kostnad. Producenter finansierar kostnaden för den kommunala insamlingen samt återvinningen av förpackningar genom att betala förpackningsavgift. Prissättningen ska vara transparent och rättvis. Kostnaden är den samma oavsett om du är en stor eller liten producent. Alla producenter som är anslutna till Näringslivets Producentansvar betalar därför samma förpackningsavgift. Näringslivets Producentansvar delar inte ut någon vinst till sina ägare – det du betalar används för att öka återvinningen i Sverige.

Avgifter och artikelnummer

Kriterier för differentierade avgifter

Grunden för våra förpackningsavgifter

Definitionen av begreppet Privat bruk

Instruktioner och anvisningar

Våra avgifter


Alla producenter betalar en årsavgift på 2 500 kronor. Därefter tillkommer förpackningsavgifter baserade på redovisade kilo. Alla priser på denna sida anges exklusive moms.

Naturvårdsverket meddelar kvartalsvis förändringar som påverkar kostnaderna och därmed avgiften. Framförallt avser det utbyggnaden av kommunal insamling, samt ändringar av ersättningsnivån för det kommunala insamlingssystemet (återvinningsstationer, fastighetsnära insamling m.m.). Kostnaderna är därmed föränderliga och vår ambition är att justera avgifterna årligen.

Differentierade avgifter driver utvecklingen framåt


Differentierade avgifter innebär en lägre avgift för en förpackning som är designad för att kunna materialåtervinnas, än för en förpackning som är svår att materialåtervinna. En förpackning som är designad för att bli ny råvara ska ta del av den intäkt som den genererar efter sortering och återvinning. Tanken med differentierade förpackningsavgifter är också att skapa ett medel för att styra utvecklingen mot ökad materialåtervinningsbarhet. Du kan ta hjälp av oss för att designa mer hållbara förpackningar som är lättare att materialåtervinna.

  • Uppdaterade kriterier för grön och/eller gul avgiftsnivå för pappers- och plastförpackningar, gäller från och med 1 april, 2025


    Privat bruk och Annat än privat bruk
    Klicka här för att läsa de nya avgiftskriterierna för pappers- och plastförpackningar.
    Version 1.1

  • Uppdaterade kriterier för grön och/eller gul avgiftsnivå för plastförpackningar, gäller från och med 1 januari, 2025


    Privat bruk och Annat än privat bruk
    Klicka här för att läsa de nya avgiftskriterierna för plastförpackningar.
    Version 4.0

    Ändringar från tidigare version


    Privat bruk och Annat än privat bruk
    Information samt listade ändringar till den nya versionen 4.0 av Kriterier för grön och/eller gul avgiftsnivå för plastförpackningar för Privat bruk och Annat än privat bruk finns i följande dokument:
    Klicka här för att läsa ändringar i kriterierna för grön och/eller gul avgiftsnivå för plastförpackningar för Privat bruk och Annat än privat bruk.

  • Kriterier för grön och röd avgiftsnivå för pappersförpackningar, gäller från och med den 1 januari, 2024

    Förpackningsavgiften för pappersförpackningar är differentierade i två nivåer. Differentieringen innebär en möjlighet till lägre förpackningsavgift för pappersförpackningar som enklare kan materialåtervinnas.

    Privat bruk
    Klicka här för att läsa avgiftskriterierna för pappersförpackningar för privat bruk.

    Annat än privat bruk
    Klicka här för att läsa avgiftskriterierna för pappersförpackningar för annat än privat bruk.

    Aktuell version är 1.1 (Kriterier för grön och röd avgiftsnivå för pappersförpackningar)

    Avgiftskriterierna kan komma att revideras vid behov (exempelvis förändrade förutsättningar för att materialåtervinna pappersförpackningar eller ändringar i lagstiftningen).

Grunden för våra förpackningsavgifter


Transparens och rättvisa är grundprinciperna för arbetet med våra förpackningsavgifter. Hos oss är avgiftsnivåerna samma för alla, vi gör ingen skillnad mellan anslutna producenter. Våra avgifter justeras i normala fall årligen, och då vid årets början. Vi har som princip att informera om förändringar så tidigt som möjligt, senast tre månader innan de träder i kraft. Som producentansvarsorganisation (PRO) arbetar Näringslivets Producentansvar för transparens, både avseende cirkularitet och ekonomi. Näringslivets Producentansvar är inte vinstutdelande. Vi arbetar för att våra kostnader och intäkter ska gå jämt ut över tid.

  • Förpackningsförordningen ställer höga krav på producenter i syfte att Sverige ska nå återvinningsmålen. Som producent är man ansvarig för att finansiera alla kostnader för insamling och återvinning som förpackningen ger upphov till.

    Kostnader som finansieras av förpackningsavgift för privat bruk:

    • Kommunal insamling av hushållens (och vissa samlokaliserade verksamheters) förpackningar
    • Logistik och återvinning

    Kostnader som finansieras av förpackningsavgift för annat än privat bruk

    • Logistik och återvinning av förpackningsavfall från verksamheter som lämnas till NPA:s mottagningsplatser

    Avgifterna som Näringslivets Producentansvar tar ut från dig som producent används för att täcka de kostnader som vi har som PRO. Förpackningsavgifterna utgör den absoluta merparten av våra intäkter, medan våra utgifter består av kostnader för insamling och återvinning, samt administrativa kostnader.

    Avgiften motsvarar förpackningens kostnader

    Förpackningsavgifterna ska belasta producenterna rättvist, så till vida att varje enskild förpackning ska beläggas med en förpackningsavgift. Vi arbetar efter principen att varje förpackning så långt som möjligt ska bära sina egen kostnader. Avgiften ska motsvara de kostnader förpackningen ger upphov till, minus de eventuella intäkter den genererar vid försäljning som återvunnen råvara.

    Kostnader och intäkter som är direkt hänförliga till en specifik förpackning belastar alltså den förpackningen. Kostnader (och i undantagsfall intäkter) som inte är direkt hänförliga till den specifika förpackningen, till exempel för att insamlingen sker gemensamt för många förpackningar (exempelvis i fyrfackskärl) eller olika OH-kostnader, fördelas enligt en grundligt utarbetad modell.

    Fördelning av kostnader mellan PRO:er

    Insamlingen av hushållens (och vissa samlokaliserade verksamheters) förpackningsavfall sköts av kommunerna. Kommunerna överlämnar insamlat förpackningsavfall till PRO:erna i förhållande till respektive PRO:s marknadsandel, som också avgör hur kostnaderna för insamlingen ska fördelas mellan PRO:erna. Kommunernas insamlingskostnad är alltså konkurrensneutral mellan PRO:er. Detta är viktigt då kostnaderna för kommunernas insamling är den enskilt största kostnaden för en PRO och därmed också den enskilt största delen av förpackningsavgiften för privat bruk.

    Även kostnader kopplade till hantering och återvinning av förpackningsavfall från verksamheter som lämnas till NPA:s mottagningsplatser fördelas mellan PRO:erna enligt marknadsandel.

     

     

  • Från den 1 januari 2024 har kommunerna insamlingsansvaret för förpackningar från hushåll och cirka 1 miljard kronor i kostnader för fastighetsnära insamling har flyttats från kommuner och fastighetsägare till producenter med producentansvar. Förordningen ställer också krav på att kommunerna successivt ska bygga ut fastighetsnära insamling för alla hushåll fram till 1 januari 2027.

    Som den producentansvarsorganisation med störst marknadsandel ansvarar NPA för att anordna mottagningsplatser där verksamheter kostnadsfritt kan lämna sitt förpackningsavfall. Naturvårdsverket ställer krav på att antalet platser ska byggas ut till en mottagningsplats per kommun 1 januari 2026.

  • Förpackningsavgifterna påverkas av flera olika parametrar, där finansieringen av den kommunala insamlingen av förpackningsavfall från hushållen utgör största delen och står för närmare 70 procent av förpackningsavgifterna för privat bruk. Resterande 30 procent utgörs till största delen (till 82 procent) av logistik- och återvinningskostnader för det förpackningsavfall vi som producentansvarsorganisation, PRO, hämtar från kommunerna.

    Möjligheten för oss som PRO eller för dig som producent att påverka de kostnader som ligger till grund för avgifterna för privat bruk är därmed mycket begränsad, men kostnadskontroll och optimering står alltid i fokus för oss, där det är möjligt att påverka. Som producent kan du däremot påverka avgiften genom att välja förpackningar som är förenliga med materialåtervinning.

  • Eftersom den övervägande delen av kostnaderna som bygger förpackningsavgifter för privat bruk är direkt kopplade till insamlingen av hushållsförpackningar och utbyggnaden av fastighetsnära insamling, ser vi att kostnaderna kommer att fortsätta öka under kommande år när den fastighetsnära insamlingen byggs ut för att nå samtliga hushåll Sverige.

    Vår prognos visar att ökningen kommer att vara kraftig under åren 2025-2027 för att sedan plana ut. Det som avgör hur stora kostnadsökningarna blir för ett enskilt år beror på utbyggnadstakten av fastighetsnära insamling, och kommer se olika ut för olika material.

    Utbyggnaden av mottagningsplatser samt en ökad mängd inlämnat förpackningsavfall från verksamheter till mottagningsplatserna kan också medföra att avgifterna för annat än privat bruk ökar de närmaste åren. Här bevakar vi utvecklingen och strävar efter en så kostnadseffektiv hantering som möjligt.

Vanliga frågor


  • Producentansvaret är en skyldighet enligt lag. Principen som producentansvaret bygger på kallas Polluter Pays Principle (PPP), det vill säga att förorenaren betalar. Om ditt företag tillför en förpackning på den svenska marknaden, har du som producent enligt lag ett finansiellt ansvar för att förpackningen samlas in och återvinns. Producentansvaret är grunden för insamlings- och återvinningssystemet för förpackningar i Sverige. Grundtanken med producentansvaret är att minska mängden avfall och säkerställa att det avfall som trots allt uppstår, återvinns och används till nya produkter.

  • Avgifterna baseras på förpackningens nettokostnad för insamling och bearbetning. Avgifterna används till att ersätta kommunerna för deras kostnader för insamling av förpackningsavfall från hushåll och samlokaliserade verksamheter som valt kommunal insamling samt för kommunens informationsinsatser enligt förpackningsförordningen. Principen är att varje materialslag ska bära sina egna kostnader och ingen korssubventionering mellan materialslagen ska förekomma. Alla materialslag hanteras konkurrensneutralt. Näringslivets Producentansvar delar inte ut någon vinst till sina ägare – det du betalar används för att öka återvinningen i Sverige.

  • Näringslivets Producentansvar är inte vinstutdelande – vårt fokus är att du som kund ska få ut så mycket som möjligt för din förpackningsavgift.

  • Ditt företag har producentansvar om ni:

    • Fyller eller på annat sätt använder en förpackning (för att skydda, presentera eller underlätta hanteringen och transporten av en vara)
    • För in en förpackad vara till Sverige
    • Tillverkar en förpackning i Sverige (serviceförpackningar)
    • För in en förpackning till Sverige (serviceförpackningar)
    • Från ett annat land än Sverige säljer en förpackad vara eller en förpackning till en slutlig användare i Sverige

  • I förpackningsförordningen, 8 kap 2 § gäller följande definition som grund för rapportering av förpackningar för privat bruk:

    ”Med förpackningar som är avsedda för privat bruk avses i detta kapitel, förpackningar som normalt används av privatpersoner eller som är avsedda att användas av både privatpersoner och verksamheter”.

    Exempel på en förpackning som anses vara avsedd för privat bruk är en en-liters mjölkkartong. Oavsett om mjölkkartongen köps in och används av anställda på ett företag eller om kartongen används av privatpersoner, räknas den som en förpackning avsedd för privat bruk. En större mjölkkartong (exempelvis 10 liters) anses däremot inte vara en förpackning som är avsedd för privat bruk. Detta då den får anses vara avsedd att användas av en verksamhet (exempelvis inom storkök eller annan restaurangverksamhet) och inte av privatpersoner.

npa-logo
    • Vårt erbjudande
    • Anslut dig till oss
    • Design av förpackningar
      • Design mot nedskräpning
      • 1. Minska överpaketering
      • 2. Från engångs till flergångs
      • 3. Undvik lösa delar
      • 4. Fastsatta korkar och lock
      • 5. Undvik flikar och rivkanter
      • 6. Var försiktig med nedbrytbara material
      • 7. Använd information och märkning
    • Märk dina förpackningar
    • Återvinning
    • Filmer
    • Producentansvaret
    • Förpackningsavgifter
      • Förpackningsredovisning
      • 1. Vad ska jag redovisa?
      • 2. Hur beräknar jag förpackningsmängder?
      • 3. Hur ska jag redovisa?
      • 4. När ska jag redovisa?
      • 5. Kompletterande uppgifter till Naturvårdsverket
    • PPWR
    • Ansvarsfördelning
    • Anslutna producenter
  • Lämna förpackningar
    • Samarbeten
    • Entreprenörer
    • Kommuner
    • Projekt och nätverk
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Vanliga frågor
    • Nyheter
    • Remissvar
      • Medarbetare
      • Styrelse
      • Integritetspolicy
      • Om kakor

Näringslivets Producentansvar i Sverige AB

  • Ikon för LinkedIn
  • Ikon för YouTube
  • MyNewsDesk Icon
  • Vårt erbjudande

  • Anslut dig till oss

  • Design av förpackningar

  • Design mot nedskräpning

  • Design mot nedskräpning

  • 1. Minska överpaketering

  • 2. Från engångs till flergångs

  • 3. Undvik lösa delar

  • 4. Fastsatta korkar och lock

  • 5. Undvik flikar och rivkanter

  • 6. Var försiktig med nedbrytbara material

  • 7. Använd information och märkning

  • Märk dina förpackningar

  • Återvinning

  • Filmer

  • Producentansvaret

  • Förpackningsavgifter

  • Förpackningsredovisning

  • Förpackningsredovisning

  • 1. Vad ska jag redovisa?

  • 2. Hur beräknar jag förpackningsmängder?

  • 3. Hur ska jag redovisa?

  • 4. När ska jag redovisa?

  • 5. Kompletterande uppgifter till Naturvårdsverket

  • PPWR

  • Ansvarsfördelning

  • Anslutna producenter

  • Lämna förpackningar

  • Samarbeten

  • Entreprenörer

  • Kommuner

  • Projekt och nätverk

  • Om oss

  • Kontakta oss

  • Vanliga frågor

  • Nyheter

  • Remissvar

  • Om NPA

  • Medarbetare

  • Styrelse

  • Integritetspolicy

  • Om kakor