Hur?
Genom att märka förpackningen med sorteringssymbol och förklarande text blir det enklare för konsumenten att veta vilket material förpackningen är gjord av och hur den ska sorteras.
Läs mer om märkning på NPA:s webb
Märkning kan aldrig ersätta bra förpackningsdesign. För bästa resultat bör information och märkning på produkten kompletteras med en förpackningsdesign som underlättar för konsumenten att sortera rätt.
Ge öppningsinstruktioner för att undvika att förpackningen delas upp i små delar.
Var försiktig med att marknadsföra nedbrytbarheten för produkter som ofta används på resande fot eller i naturen, för att undvika missuppfattningar om att det är okej att slänga dessa typer av förpackningar i naturen.
Goda exempel
Förpackningen är tydligt märkt med information som visar hur den lättast öppnas, vilket hjälper konsumenten att öppna förpackningen på rätt sätt utan att orsaka onödig rivning. Detta minskar risken för att förpackningen går sönder och sprids som skräp i naturen. Piktogram och förklarande text gör det enkelt att förstå hur förpackningen ska källsorteras.
Information och märkning
Varför är det viktigt?
Tydlig information på förpackningen behövs för att vägleda konsumenten i hur de ska källsortera förpackningen på rätt sätt. Det är också viktigt att förhindra att konsumenter får uppfattningen att förpackningar bryts ned av sig själva i naturen.
Engångsplastdirektivet ställer krav på märkning för att visa att vissa produkter innehåller plast. Tillsammans med förklarande text och nationella symboler för källsortering motiverar det konsumenten att hantera sitt förpackningsavfall på rätt sätt.