
Från den 1 januari 2024 är det kommunerna som ansvarar för att samla in förpackningar från hushåll. När kommunen har samlat in dem, transporteras hushållens förpackningar till kommunens omlastningsstation. På omlastningsstationerna fördelas materialet mellan de godkända producentansvarsorganisationerna, som sedan ansvarar för att hämta sin andel av de insamlade förpackningarna.
För att Näringslivets Producentansvar ska kunna hämta sin del behöver omlastningsstationen göra en transportbokning i systemet NPA Logistik. Hämtning ska bokas när fulla lass för upphämtning finns på omlastningsstationen och enligt det avtal som Näringslivet Producentansvar tagit fram tillsammans med kommunernas branschorganisation Avfall Sverige och TMR, har producentansvarsorganisationerna sju arbetsdagar på sig att hämta upp material från det att beställning läggs, men hämtning kan se under den här perioden.
NPA Logistik öppnar för bokningar den första vardagen efter helgerna, dvs den 2 januari 2024.
För att få tillgång till systemet krävs att ansvarig kommun har tecknat ett OLS-avtal med Näringslivets Producentansvar. För kommuner som ännu inte signerat avtalet behöver bokning för hämtning av material göras manuellt.
Mer information hittar du här: Kommuner – NPA