Aktuellt
Rimligt att undanta glas- och metallförpackningar från FNI-kravet
Just nu pågår en omfattande reform av insamlingen av hushållens förpackningsavfall, med målet att fler förpackningar ska sorteras ut och återvinnas. Sveriges kommuner är mitt uppe i omställningen för att klara av förpackningsförordningens krav på fullt utbyggd fastighetsnära insamling till alla hushåll till 1 januari 2027. Nu ifrågasätter 55 kommuner kravet och efterfrågar istället en ökad kommunal rådighet i en skrivelse till Naturvårdsverket och Regeringen.
Den 1 januari 2027 ska samtliga kommuner i Sverige ha infört fastighetsnära insamling av pappers-, plast, glas- och metallförpackningar för hushåll och samlokaliserade verksamheter. Syftet är att öka utsortering och insamling av förpackningar och därigenom förbättra chanserna för Sverige att nå återvinningsmålen.
I en hemställan till Naturvårdsverket och Regeringen framför 55 kommuner önskemål om att ändra i lagstiftningen och ge kommunerna fler valmöjligheter för insamlingen. Den har följts upp av en debattartikel i Dagens Samhälle den 18 november, där fem företrädare för kommunerna efterfrågar en mer flexibel avfallshantering:
”Det behövs en mer flexibel avfallshantering”
Kommungrupperingen anser inte att krav på fastighetsnära insamling för alla materialslag från alla slags bostäder medför någon miljönytta, utan istället ger ökade kostnader, utsläpp och transporter.
Medverkande kommuner vill att författningskraven justeras så att följande kan uppnås:
- Att kommunerna får möjlighet att utforma insamling av glas- och metallförpackningar från småhus antingen fastighetsnära eller på annat sätt som kommunen själv bestämmer.
- Att kommunerna får möjlighet att utforma insamling av alla förpackningsslag från fritidshus antingen fastighetsnära eller på annat sätt som kommunen själv bestämmer.
- Att kommunerna får ersättning i båda fallen, för fastighetsnära insamling eller för annan lösning.
Kommentar från Näringslivets Producentansvar
Fastighetsnära insamling viktigast för plast- och pappersförpackningar
Huvudsyftet med insamlingsreformen är bra, då utsortering, insamling och återvinning av förpackningar behöver öka.
Med en förbättrad servicegrad för hushållen förväntas mängden utsorterade förpackningar öka, och därmed också materialåtervinningsgraden. Det gäller dock framför allt för plast- och pappersförpackningar, som idag inte når de uppsatta målen för Sverige, till skillnad från metallförpackningar som överträffar målet och glasförpackningar som ligger mycket nära målet.
Förpackningsslag | Materialåtervinning | Mål, Sverige, till 2029 |
Plast (inklusive PET-flaskor med pant) | 35 % | 50 % |
Papper, papp, kartong och wellpapp | 78 % | 85 % |
Glas | 86 % | 90 % |
Metall – stål | 82 % | 70 % |
Metall – aluminium | 82 % | 50 % |
Det är alltså inte en nödvändighet med FNI för glas- och metallförpackningar för målen ska nås. De står för en liten volym relativt pappers- och plastförpackningar och förväntas dessutom minska framöver. En orsak till det är kraftigt ökade förpackningsavgifter som en följd av kostnaderna för FNI.
Att hålla fast vid FNI-kravet för förpackningar i glas och metall innebär, precis som de 55 kommunerna argumenterar, både onödiga transporter och en onödigt kostsam insamling, utan att det gör någon faktisk skillnad för insamling och återvinning.
Justera ersättningen vid förändringar i lagstiftningen
Om kommunerna ges större flexibilitet i hur de väljer att samla in glas- och metallförpackningar från småhus och alla förpackningsslag från fritidshus, förutsätter det en revidering av ersättningsmodellen, så att ersättningen avspeglar de faktiska kostnaderna i dessa kommuner. Fortsatt insamling via lättillgängliga insamlingsplatser eller gemensamhetslösningar är mer kostnadseffektivt än FNI och bör därmed också generera en lägre ersättning.
Fler Aktuellt

NPA återför överskott i förpackningsavgifterna
När vi närmar oss stängning av första halvåret av 2025 konstaterar vi att de fakturerade förpackningsavgifterna överstigit de faktiska kostnaderna för insamling och återvinning. Nu återförs överskottet till kunderna – i linje med vår icke-vinstdrivande modell.

Näringslivets Producentansvar inför fossilfria transporter
Senast vid årsskiftet 2025/2026 ska samtliga transporter som Näringslivets Producentansvar (NPA) ansvarar för inom Sverige ska vara 100 procent fossilfria. Beslutet är ett led i NPA:s arbete för att minska klimatpåverkan och bidra till en mer hållbar avfallshantering.

Replik: Producenterna ska finansiera en effektiv insamling – inte stå för hushållens felsortering
När Conny Udd och Jan Ridfeldt, koncernchefer på Tekniska Verken och Umeå Energi, argumenterar för att producenterna ska ersätta eftersorterat förpackningsavfall, missar de en avgörande princip: restavfall är ett kommunalt ansvar. Det skriver Henrik Nilsson chef för affärsutveckling och samhällskontakter på Näringslivets Producentansvar, Henrik Oxfall, ansvarig för plastfrågor på IKEM och Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i en replik i Aktuell Hållbarhet.