För att en förpackning ska kunna återvinnas måste den i första hand vara designad för återvinning och källsorteras när den är förbrukad. Men om kvaliteten på det insamlade materialet är dålig, kan materialåtervinningsmöjligheterna försämras. Därför bedriver vi ett kontinuerligt kvalitetsarbete som består av flera olika delar, däribland analyser, prover, uppföljning, information och utbildning av våra mottagningsanläggningar.
Plockanalyser och borrprover
Två gånger om året gör vi plockanalyser av plast-, pappers- och metallförpackningar på alla våra mottagningsanläggningar. Då hämtar vi material i en omfattning som garanterar att vi kan få ett statistiskt säkerställt resultat för den totala volymen som vi hanterar. Plockanalyserna ligger till grund för vår rapportering till Naturvårdsverket.
Sammanställningen av alla protokoll från plockanalyserna ger oss en bild av hur det totala materialet ser ut och vilka förpackningar som kommer in. Den ger oss också kunskap om hur mycket felaktigt material vi får in, det vill säga material som inte är förpackningar.
Vi gör även borrprover på balade pappers- och plastförpackningar, på slumpmässigt utvalda leveranser från alla våra mottagningsanläggningar. Det ger ett statistiskt säkerställt resultat från hela landet. Syftet med borrprover är att mäta fukten i materialet, något som ingår i vår kravställan på anläggningarna.
Krav på grovsortering och rapportering av avvikelser
Resultatet från plockanalyser och borrprover används i dialogen med de aktörer som köper materialet från oss. Om materialet inte uppfyller deras kvalitetskrav, till exempel har för hög fukthalt, påverkar det både materialåtervinning och ersättning, eftersom materialet antingen måste återvinnas till en lägre kvalitet eller inte alls.
– I vår uppföljning av mottagningsanläggningarna är resultatet från plockanalyser och borrprover viktigt. Det är en utgångspunkt för kvalitetsavvikelser samt processer och hantering som kan behöva förbättras för att materialkvaliteten ska vara så hög som möjligt, säger Ulrika Eliason, gruppchef Anläggning & Återvinning.
Både de kommunala omlastningsstationerna och mottagningsanläggningarna har ett grovsorteringsuppdrag. Det syftar till att säkerställa att materialet uppfyller avtalade kvalitetskrav. Innan NPA hämtar materialet, ska omlastningsstationen säkerställa att materialet som ska hämtas uppfyller kraven. Material som inte bedöms som återvinningsbart, ska rapporteras som en avvikelse och sorteras bort.
När materialet tas emot av mottagningsanläggningen ska de i sin tur kontrollera om det överensstämmer med kvalitetskraven och rapportera avvikelser. Om kontroll och rapportering inte fungerar som det ska, innebär det att nästa led i kedjan måste ta emot material av sämre kvalitet.
– Utöver den uppföljning vi gör på anläggningarna har vi även tagit fram manualer och genomfört webbinarium med fokus på kvalitetsbedömning och varför det är så viktigt att den görs. Vårt mål är att så mycket som möjligt ska gå att materialåtervinna och då är materialkvaliteten viktig, avslutar Ulrika Eliason.