Aktuellt

Näringslivets Producentansvar inför fossilfria transporter

Senast vid årsskiftet 2025/2026 ska samtliga transporter som Näringslivets Producentansvar (NPA) ansvarar för inom Sverige ska vara 100 procent fossilfria. Beslutet är ett led i NPA:s arbete för att minska klimatpåverkan och bidra till en mer hållbar avfallshantering.
Ett fordon som kör på en väg genom en skog sett uppifrån.

Senast vid årsskiftet 2025/2026 ska samtliga transporter som Näringslivets Producentansvar (NPA) ansvarar för inom Sverige ska vara 100 procent fossilfria. Beslutet är ett led i NPA:s arbete för att minska klimatpåverkan och bidra till en mer hållbar avfallshantering.

– Klimatutsläppen måste minska och en av de saker vi på NPA kan göra är att minska utsläppen i transportledet. Det gör vi genom att ställa krav på fossilfria transporter i våra avtal med transportörer, säger Rizwan Baig, chef Logistik & Återvinning på Näringslivets Producentansvar.

Beslutet berör transporter av förpackningar av papper, plast, metall och glas mellan omlastningsstationer, mottagningsanläggningar samt sorterings- och återvinningsanläggningar inom Sverige.

Redan stora framsteg
Arbetet för fossilfria transporter är redan påbörjat och i dagsläget är 22 procent av transporterna mellan omlastningsstationer och mottagningsanläggningar fossilfria. När det handlar om plastflödets transporter mellan mottagningsanläggning och sorteringsanläggning är 80 procent redan fossilfria. Dagens fossilfria transporter använder i huvudsak HVO (hydrerad vegetabilisk olja), ett förnybart bränsle med lägre klimatpåverkan än fossila bränslen.

Målet är ambitiöst, men vi menar att det är fullt genomförbart. Vi ligger i linje för att nå 100 procent fossilfria transporter redan till det kommande årsskiftet, fortsätter Rizwan Baig.

Metod för uppföljning
För att säkerställa efterlevnaden av kraven på fossilfritt bränsle, utvecklar NPA en metod för uppföljning av entreprenörer och leverantörer. Metoden innefattar bland annat slumpmässiga provtagningar av bränsle, för att verifiera att transporterna sker enligt avtal.

– Det är viktigt att vi inte bara ställer krav, utan också följer upp och säkerställer att de faktiskt efterlevs. Därför är arbetet med att ta fram en metod för uppföljning centralt, avslutar Rizwan.

 

Fler Aktuellt