Goda exempel
Läs, lär och inspireras av förpacknings- och återvinningsutveckling hos våra kunder och anläggningar.

LUMENEs nya fuktkrämsburk består av 44 % mindre förpackningsmaterial
LUMENE, ett ledande nordiskt skönhetsmärke som specialiserar sig på hudvård, ansiktsmakeup och färgkosmetik, har gjort ett åtagande för en mer hållbar framtid – något som syns i deras nylanserade 50 ml fuktkrämsburk.

”Producentansvaret ger oss incitament att utvecklas”
Pågen är Sveriges ledande bageri inom förpackat färskt bröd, jäst, kaffebröd, skorpor, korv- och hamburgerbröd. De har ett 30-tal olika matbröd i sortimentet, med bland annat varumärken som LingonGrova, Levain och Hönö. Totalt bakar Pågen ca 50 olika produkter och deras matbröd säljs i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Island och Tyskland

Plastfri gurka från Lidl
Lidl minskar mängden förpackningsmaterial genom att introducera plastfria gurkor i utvalda butiker. Tack vare ett tunt växtbaserat skydd har Lidl, i samarbete med Saveggy och producenten Sydgrönt, reducerat användningen av förpackningsmaterial utan att kompromissa produktens kvalitet och hållbarhet.

Guide i design mot nedskräpning
Nedskräpning är ett av vår tids största samhällsproblem. Och trots att det är olagligt att skräpa ner i Sverige hittar vi skräp överallt - i havet, i städer, på höga bergstoppar och alla ställen där emellan. Mycket av skräpet är förpackningar från sånt vi äter och dricker. Nu lanserar Håll Sverige Rent och Näringslivets Producentansvar en guide som ska hjälpa producenter och förpackningsutvecklare att ta med nedskräpningsperspektivet redan i designfasen av förpackningar.

ICA: ”Spårbarheten gör SKONA-flaskan unik”
Förpackningarnas viktigaste uppgift är att skydda sitt innehåll, men de ska också vara enkla att tömma och återvinna. – Det är mer komplext än man kan tro, säger Karin Jawerth, förpackningsutvecklare på ICA.

Actimel – design utan plasthylsa ger förbättrad återvinningsbarhet och mindre plast
Förändringar i förpackningar behöver inte alltid vara särskilt omfattande för att göra skillnad, det viktigaste är att börja någonstans och att följa en fastställd plan. Vi pratade med Henrika Peltola, hållbarhetschef, Danone Nordics & Baltics, om designförändringen av Danones Actimel multipack, som nu är utan plasthylsa.

Plastens framtid finns i Motala
Drygt 30 procent. Så stor är skillnaden i CO2-utsläpp mellan en plastförpackning som förbränns och den som återvinns på Site Zero i Motala. – En rejäl vinst för miljön, men också ekonomiskt, säger Mattias Philipsson, vd för Svensk Plaståtervinning.

ICA visar vägen med förpackningsstrategi
Fler aktörer behöver ta ett helhetsgrepp kring de förpackningar som sätts på marknaden i Sverige. Genom ett tydligt och strategiskt arbete för hållbara förpackningslösningar kan företagets omställning till en cirkulär ekonomi underlättas. Därför är vi glada att se att vår kund ICA Sverige nu släppt sin förpackningsstrategi för egna märkesvaror (EMV) och gjort den tillgänglig för alla att inspireras av.
Loading...